Monday, March 18, 2019

Kisah lelaki yang membelah gunung



Kisah seorang pelombong arang, Dasrath Manjhi yang mampu menghancurkan gunung hanya menggunakan pahat dan penukul adalah perkara terakhir yang terlintas di fikiran kebanyakan orang yang waras. Tapi kali ini, lelaki India ini sanggup memecahkan gunung. Memang luar biasa.
Semuanya bermula apabila isteri kepada Dasrath Manjhi, iaitu Falguni tergelincir semasa melintasi Gunung Gehlaur, lalu meninggal dunia akibat gagal mendapatkan rawatan dalam tempoh waktu yang sepatutnya. Beliau kecewa dengan kecelakaan yang menimpa dirinya dan enggan perkara yang sama menimpa orang lain. Manjhi nekad akan memecahkan gunung tersebut dengan tangannya sendiri.


Video pendek ni memaparkan kisah kehidupan Dasrath Manjhi yang sanggup membelah gunung selama 22 tahun kerana memudahkan laluan penduduk Bihar yang selama ini mereka berjalan hampir 70 km kini menjadi 1 km sahaja! Segalanya bermula disini.


Mari kita sama sama jadikan kisah Dasrath Manjhi ini sebuah inspirasi buat semua bahawa jangan mudah berputus asa dengan tindakan yang kita buat dan percayalah setiap usaha pasti ada jalan. Inshaallah!

No comments:

Post a Comment