Monday, March 18, 2019

Kenapa buaya Sungai Pahang tak ganggu orang?


Sumber pelbagai cerita DI BLOG INI

Saban tahun sungai Sarawak ada korban buaya akan tetapi, kenapa buaya sungai Pahang tak makan orang? Pernah tak kita terfikir, sejak dari dulu hingga kini sungai Pahang sentiasa dikunjungi terutama pada musim kemarau Mac 2019 ni. Siap berpesta cari etak2 di air yang cetek. Tak kira musim banjir atau kemarau buaya memang ada. Memang ramai netizen yang terserempak buaya tapi tak mengganggu orang pun.

Kalau zaman dulu, memang banyak buaya boleh ditemui di sungai-sungai di Pahang. Misalnya, buaya di sungai Triang, saiznya MasyaAllah amatlah besor, tapi yang paling menghairankan, ia tak menganggu dan membaham manusia. Bukan buaya di sungai pahang tak suka makan daging orang, cume buaye2 neh sebenarnye telah di larang keras sama sekali untuk memakan orang (dengan izin Allah) Siapakah yang melarangnye?? Adakah ia kebetulan atau....Wallahuallam.

Kehebatan ilmu orang dulu-dulu dalam bab mistik dan paranormal adelah amat menakjubkan. Kisah Pawang-pawang yang hebat pada zaman peperangan jepun dan komunis misalnya. Pawang Kader,seorang tokoh yang disegani, namanye amat dikenali di Pahang terutama sekali di kawasan Bera, Temerloh, Jerantut dan lain-lain.

Haji Abdul Kadir bin Haji Awang. Ibunya bernama Fatimah binti Haji Pin. Lahir pada tahun 1907 di Kampung Guai, Temerloh/Bera. Meninggal dunia pada tahun 1987 sewaktu berusia 80 tahun. Dari cerite lisan, beliau adelah seorang pawang besar.

Boleh baca juga cerita Kehebatan Pawang Kadir Melawan Buaya di sini.

Kebolehannye menjinokkan dan mengarahkan buaya-buaya adelah amat diluar logik akal manusia. Jasa beliau dalam hal keselamatan nyawa penduduk kampung mahupun orang asli di sepanjang sungai Pahang adelah tidak dapat disangkalkan lagi. Pernah terjadi seorang Orang asli di tasek Chini telah dibaham buaye dan sempat menyelamatkan diri, kemudian pawang kader telah memanggil buaye itu (dengan cara tertentu) dan kemudian yang amat menghairankan lagi buaya itu datang dan beliau menghukum buaye tersebut kerana bertindak agresif terhadap manusia.Peristiwa ini disaksikan oleh orang ramai yang menyaksikan kejadian pelik itu,termasuklah mangse yang digigit buaye tersebut.



Nama-nama seperti Pawang Kader, Pawang Nong, pawang Ismail dan ramai lagi pawang di pahang ini mungkin tidaklah segah nama pahlawan-pahlawan terbilang yang lain. Tetapi jasa mereka kepada agama dan bangsa melayu terutamanye tak sepatutnye kite lupekan. Kisah mereka juge patut dibukukan supaye nama-nama mereka terus segar dalam ingatan sebagai orang-orang yang pernah berjasa kepada kita.

Semuga Allah tempatkan mereka-mereka semua ini bersama orang-orang yang beramal soleh dan mendapat rahmat Allah hingga ke hari kiamat.Sama-sama kita hadiahkan Al fatihah buat roh mereka....al fatihah.

Banyak lagi kisah asal-usul/mistik/dongeng di Pahang, akan dikongsi dalam post akan datang. Bukan itu saja, di Pahang juga banyak tempat yang menarik untuk dilawati.

Tonton video tentang kisah Buaya Pahang tak makan orang di sini :



Bagaimana pula pengalaman anda yang pernah terserempak dengan buaya waktu turun ke sungai Pahang? Jom kongsi di ruang komen. Wallahuaklam

Sambung baca di SINI


3 comments:

  1. Ada sedikit gubahan sejarh bekenan buaya sungai pahang apa pun Terima kasih atas info ny..

    ReplyDelete